Juni in Zweden

Pfoee, wat een maand! We waren in Zweden, op de Faeröer eilanden en in Nederland. We hadden weer bezoek uit Nederland en maakten weer veel dingen voor het eerst mee. Oftewel: genoeg te vertellen! Ik neem jullie mee terug naar onze belevenissen in juni.

Göteborg 400 jaar!

Openingsfestival Göteborg 400 jaar
We begonnen de maand feestelijk. Deze zomer vieren we namelijk de 400e verjaardag van de stad Göteborg. De stad bestond eigenlijk in 2021 al 400 jaar, maar ja, corona. Drie maanden lang worden er talloze festiviteiten georganiseerd en de aftrap was in het eerste weekend van juni. Er werd een gratis festival met allerlei Zweedse artiesten georganiseerd, dus wij waren uiteraard van de partij. We liepen per toeval nog tegen een band aan die wij allebei erg leuk vinden (Vargas & Lagola) en zagen José González weer spelen, dus we hadden een topavond. Iets waar we wel wat moeite mee hadden, was het alcoholbeleid op dit festival. Toen we bij een show stonden waar telkens andere artiesten verschenen en waar wij eigenlijk op José González stonden te wachten en in de tussentijd even drinken wilden gaan halen, mochten we met onze drankjes niet meer van de foodcourt af terug naar de tent. Alcohol wordt hier over het algemeen natuurlijk al meer gereguleerd (het wordt niet in de supermarkt verkocht, maar alleen in een speciale winkel, de Systembolaget), maar een drankje nuttigen terwijl je van een concert staat te genieten, was blijkbaar ook al niet de bedoeling. Ook de domme toerist spelen, een kaart die we zo nu en dan weleens spelen als dat handig uitkomt, hielp niet dus er zat niet anders op dan onze drankjes onder toeziend oog van de beveiliger te atten om vervolgens terug te snellen naar de tent om het optreden van José González niet te missen. Omdat we even de memo hadden gemist dat het die maandag daarna weer klämdag was, oftewel een dag die tussen het weekend en een feestdag ingeklemd zit en dus massaal vrijgenomen wordt, waren wij niet vrij en moesten we een ander festival op maandagmiddag waar één van onze favoriete Zweedse bands (Smith & Thell) optrad helaas missen. Maar er komt vast nog genoeg moois voorbij deze zomer!

Fikatour in Alingsås
Die zaterdag gingen we naar Alingsås, een klein stadje dat zichzelf de Fika Town van Zweden noemt. We hadden een Fika tour geboekt en een wat ouder Zweeds mevrouwtje nam ons en de rest van de groep twee uur lang onder haar hoede en nam ons mee naar de beste fika plekken waar we de heerlijkste koffie en Zweedse goodies mochten proeven. Onderweg vertelde ze ons van alles over de geschiedenis van de fikacultuur en het stadje. Leuk detail is dat de hele tour in het Zweeds werd gedaan en wij eigenlijk zo goed als alles konden volgen. Daar waren we best even trots op! Zeker een aanrader om te doen als je eens in de buurt bent (je kunt de tour ook in het Engels boeken ;-) ).

Die dinsdag daarna was het alwéér feest. Dit keer was het Nationaldagen, de nationale feestdag van Zweden. Het wordt echter niet zo uitgebreid gevierd als onze Koningsdag. We hebben dus gewoon gewerkt en hebben een wat langere lunchpauze genomen zodat we naar de haven konden wandelen om daar de festiviteiten die georganiseerd waren van dichtbij mee te maken. Het zumbaklasje en het krabvissen hebben we overgeslagen, maar we kochten uiteraard wel een wafel met jam en slagroom van de plaatselijke waterscouting. Verder was het wat ons betreft een beetje een tamme feestdag (als Koningsdag je referentiekader is, valt het natuurlijk ook al snel tegen).

Voor wie het bijhoudt: het gaas in de tuin is weer verwijderd. Na met een lange lijn te prutsen, vervolgens een schots en scheef gaas te plaatsen waarvan Moke al razendsnel doorhad dat hij daar met gemak overheen kon springen (al het klimmen op de rotsen heeft hem blijkbaar wat extra vertrouwen in zijn atletische capaciteiten gegeven), hebben we nu het gaas weer verwijderd (onder luid gelach van de buurvrouw die ons gepruts met het niet bepaald professioneel aangebrachte gaas wekenlang erg vermakelijk vond) en de lange lijn weer ingezet. Over het algemeen gaat het goed en zo af en toe moeten we Moke weer bij de buren ophalen of ergens van de rotsen plukken. Het hoort erbij!

De Faeröer eilanden

En toen was het zover: we gingen eindelijk op vakantie naar de Faeröer eilanden! We zouden hier vorig jaar al naartoe gaan op huwelijksreis, maar toen we opeens besloten naar Zweden te verhuizen en we daar nog nooit geweest waren, werd de huwelijksreis naar Zweden gepland. Een jaar later kwam onze bucket list droom gelukkig alsnog uit. Op vrijdagmiddag reden we naar de ferryhaven in Göteborg waar we de ferry naar Denemarken namen. Daar staken we het land in een half uurtje over waarna we de volgende middag weer een ferry namen die ons in 34 uur naar de Faeröer zou brengen. Die bootreis was al een avontuur op zich. Het was bij vertrek heerlijk weer, dus de eerste uurtjes brachten we buiten op de verschillende dekken rond. Terwijl we de haven uitvoeren, vlogen de Titanic referenties ons al om de oren. Ook ontdekten we al heel snel dat de Faeröer blijkbaar een populaire vakantiebestemming is voor de reisgrage Nederlanders, want daar stikte het op de boot van. In tegenstelling tot wat we in Zweden gewend zijn, moesten we dus weer even goed op onze woorden letten.

Vanuit de hottub naar Noorwegen gluren
We besloten het er lekker van te nemen en voor die avond één van de hottubs buiten op het achterdek te boeken. Dat was al meteen een uitdaging want vanaf het moment dat je op de boot stapte, was de tijdzone van de Faeröer (zij lopen een uur voor) van toepassing. Maar we kwamen eruit en die avond genoten we heerlijk een uurtje in onze hottub terwijl we onderlangs Noorwegen voeren en de zon steeds verder richting de zee zakte, het was magisch! Na gedoucht te hebben, haastten we ons naar de bar voor het volgende item op het programma: de pubquiz. Het was echter ook de Champions League finale, dus de pubquiz was ter plekke van het programma geschrapt en de bar stroomde vol met voetballiefhebbers (en hun vrouwen inclusief breiwerkjes). Na de wedstrijd werd het originele programma weer opgepakt en begon de live muziek in de vorm van een Faröerse man die nog het meeste weg had van een kruising van Jan Vayne en Bryan Adams. Hij leek zelf weinig zin in zijn optreden te hebben en na twee nummers hadden ook wij weinig zin in het vervolg. Hij leek al zijn nummers op verhoogde afspeelsnelheid te spelen en daarnaast zonder enig gevoel. Een groep Vlaamse leeftijdsgenoten onderbrak hun drankspel om een verzoeknummer aan te vragen. Eén van de meiden sprong uiteindelijk zelf maar op het podium en bracht samen met de zanger wat nummers ten gehore. Toen ze het nummer Shallow van Lady Gaga en Bradley Cooper aankondigden, greep ik snel naar mijn telefoon om te gaan filmen om altijd nog de herinnering van dit viral gaande filmpje van dit vlammende optreden te hebben, maar al na een paar tellen wist ik dat dat er niet inzat en zette ik de camera maar weer uit. Toen de man om 1 uur eindelijk stopte met zijn optreden, sloot hij nog even bij de groep Vlamingen aan om te vragen of ze nog verzoekjes hadden voor de terugweg aan het einde van hun vakantie. Het nummer Brabant van Guus Meeuwis bleek hij gek genoeg niet te kennen, maar de man was niet te beroerd om het nummer in te gaan studeren. We namen helaas niet dezelfde boot terug als de Vlamingen dus hebben deze Faroërse Bryan Adams nooit Brabant ten gehore horen brengen. Misschien ook maar beter.

Uitkijken over de Shetlandeilanden
Die zondag vermaakten we ons met het plannen van onze dagen op de Faeröer, een lezing over de Faeroër, schaken, Espresso Martini's drinken en met het kijken naar een man die middenin zijn puzzeltje met zijn pen nog op het papier in een diepe slaap viel, even later wakker werd, naar zijn verrekijker greep, verdwaasd uitkeek over het water, om vervolgens weer in slaap te vallen. Daarnaast voeren we langs de Shetlandeilanden op en zagen we een groep dolfijnen rond onze boot zwemmen! Die avond om half 12 was het eindelijk zover en voeren de haven van Tórshavn binnen. De aankomst was mede dankzij de ondergaande zon prachtig! Ongeveer een uurtje later reden we van de boot af om 5 minuten later op onze camping aan te komen. Middenin de nacht zetten we onze tent op (het was ondanks het late uur gelukkig nog steeds licht) en zo brachten we onze eerste nacht op de Faeröer door.

Over onze week op de Faeröer kan ik kort zijn: het was fantastisch! We hadden enorm geluk met het weer (het regent er bijna 300 dagen per jaar en wij hebben geen drup gezien en hadden constant zon), we maakten prachtige hikes, zagen papegaaiduikers, vlogen met een helikopter en zagen magische landschappen. Het overtrof al onze verwachtingen! De laatste twee nachten vervingen we onze camping door een AirBnb op één van de andere eilanden. De zoon van de eigenaresse haalde ons op bij het helikopterplatform, reed ons naar onze bestemming en gaf in 30 seconden een tour van het huisje. Hij zei terloops nog dat er een bootje in het boothuisje lag en dat we die lekker in het water mochten gooien als we daar zin in hadden. Nadat de man zijn hielen had gelicht, gingen we meteen poolshoogte nemen bij het bootje want dat klonk ons leuk in de oren. Het bleek echter een gigantisch soort vikingschip te zijn, dat wij met geen mogelijkheid in het water zouden krijgen, op geen enkele manier onder controle zouden kunnen houden op het water en al helemaal nooit meer terug op de kant zouden krijgen. We beperkten ons dat weekend dus tot vanaf ons terras uitkijken over het prachtige meer en mooie hikes in de omgeving maken. Na één van onze hikes eindigden we in een leuk koffietentje voor de fika waar opeens onder anderen Suzan & Freek en Flemming uit de boxen kwamen. Op onze vraag of de eigenaresse toevallig Nederlands was omdat er een Nederlands radiostation opstond, was het antwoord simpel: SkyRadio staat aan omdat het non-stop muziek is. Oke.

Het nationale museum
Zondagochtend namen we de ferry terug naar Tórshavn en brachten we nog een bezoek aan het nationale museum. Die middag liepen we in een koffietentje tegen het nationale voetbalelftal onder de 21 van Andorra aan. Eerder die week waren we in een ander koffietentje al het nationale elftal onder de 21 van de Faeröer tegengekomen en we hadden ontdekt dat ze later die week tegen Andorra moesten spelen. Waar de jongens van het Faeröerse elftal aan de caramelshakes met slagroom plus een stuk taart zaten, zagen de Andorrese jongens er een stuk groter, sterker en serieuzer uit. Ze beperkten zich tot een kopje koffie, dus we vreesden het ergste voor de jongens van de Faeröer. Uiteindelijk zou echter blijken dat ze met 2-2 gelijk zouden spelen! Die avond sloten we onze vakantie heel idyllisch af in een sportsbar met schreeuwende Belgische darts fans. Toen de zenuwslopende halve finale, waarin de Belgen helaas het onderspit delfden, was afgelopen en de Belgen afdropen, slingerde de barman voor ons de Formule1 aan. Op het andere scherm startte hij een Youtube video met beelden van de Malediven. Vanachter zijn bar in het grauwe Tórshavn waar het 300 dagen per jaar regent leek hij te denken: hier doe ik het allemaal voor.  Die avond stapten we weer op de boot om in 34 uur terug te varen naar Denemarken. Onze vakantie zat er echter op, dus maandag en dinsdag hebben we gewoon weer gewerkt. Mocht je nog op zoek zijn naar een mooie vakantiebestemming: de Faeröer eilanden zijn absoluut een aanrader!

Bezoek uit Nederland en Midsommar

Lang hoefden we ons echter niet te vervelen, want nadat we dinsdagavond terug waren gekomen van vakantie (en weer herenigd waren met Moke die zichzelf en de buren een toptijd had bezorgd tijdens zijn logeerpartij) stond er de volgende middag alweer bezoek uit Nederland op de stoep: mijn ouders! Nadat ze ons in oktober naar het huis in het bos hadden verhuisd, kwamen ze nu ons nieuwe onderkomen in Zweden bekijken. We namen ze mee naar Alingsås, bezochten Jonsereds Trädgård (een prachtig aangelegde tuin met een fantastisch uitzicht over een meer), gingen uit eten bij het restaurant op de pier in de haven, brachten een bezoek aan Gunnebo (een oud landhuis met prachtige tuinen, een moestuin en een koffiehuisje) en namen ze een dagje mee naar Donsö, een eiland in de zuidelijke archipel van Göteborg, om de gemiste moeder- en vaderdag in te halen met een mooie wandeling, een heerlijke lunch en fika tot besluit.

Mijn ouders vielen met hun neus in de boter want twee dagen na hun aankomst was het Midsommar! Dé feestdag van het jaar voor de Zweden. Ze maken bloemenkransen van zelfgeplukte bloemen voor op hun hoofd, nodigen familie uit om te komen eten, drinken tijdens het eten snaps en zingen daar snapsliedjes bij, zetten een grote meiboom neer en dansen daar omheen terwijl ze liedjes zingen en gaan dan na een picknick (vaak voorzien van aardbeientaart) weer terug naar huis om nog meer te eten en te drinken en spelletjes (zoals Kubb) te spelen. Het was superleuk om deze voor de Zweden zo belangrijke dag een keer van dichtbij mee te maken. Het viel ons ook op dat deze feestdag het in Nederland nooit goed zou doen. We zien 30-jarige Nederlandse mannen nog niet zo snel met een bloemenkrans op hun hoofd al zingend rondjes om een boom dansen. Maar we deden dapper mee! We hebben een heerlijke midsommar maaltijd bereid, dronken snaps en voor Moke eindigde de dag met vlees van de barbecue van het feest van de buren. Het was voor iedereen een mooie dag. De volgende avond zetten wij de feeststemming gewoon door want na lang wachten was het eindelijk tijd voor het concert van Bruce Springsteen. Daar kan ik kort over zijn: het was fantastisch!

Bliksembezoek aan Nederland

Die maandag vertrokken mijn ouders na een rondreis van drie weken door Zweden weer naar huis en diezelfde middag pakte ook ik het vliegtuig naar Nederland om een weekje in Nederland te werken. Dat was althans de bedoeling. Mijn reis strandde die avond helaas op het vliegveld van Kopenhagen omdat mijn tweede vlucht gecanceld werd. Dinsdagavond vloog ik alsnog naar Nederland waarna de rest van mijn afspraken gelukkig wel door konden gaan. Donderdagavond kwam ook Martijn in Nederland aan waarna we vrijdag een fantastische dag hadden op de bruiloft van Martine en Daan. Heerlijk om weer even gezellig wat tijd met vrienden door te brengen! Na zaterdagochtend wakker te zijn geworden in het prachtige bos waar de bruiloft werd gevierd, vloog ik weer naar huis. Ook de terugweg ging helaas niet zonder slag en stoot want mijn vlucht via Kopenhagen werd opnieuw gecanceld. Uiteindelijk kwam ik laat die avond via Londen alsnog thuis. Toen ik Moke had opgehaald bij de oppas waar Martijn hem donderdag had afgeleverd en weer terugreed naar huis, werd ik overvallen door het gelukzalige gevoel wat ik wel vaker heb als ik hier in Zweden rond rij of loop. Het was er heerlijk rustig, alles zag er weer prachtig uit en ik besefte me maar weer eens hoe erg we boffen dat deze plek op dit moment gewoon ons thuis is.

Ik had een paar dagen om even bij te komen van de drukke juni maand terwijl Martijn op stedentrip naar Krakau was en daarna samen met ons volgende bezoek deze kant op zou komen. Ook voor juli staan er dus weer veel leuke dingen op het programma! Maar eerst, een samenvatting van juni in foto's.

Tot de volgende!

Zweedse goodies tijdens de fika tour

Uitzicht op de haven van ons dorp

Eindemiddag wandeling met Moke door de wijk

Typisch Faeröers dorpje: Gjógv

Papegaaiduikers!

Múlafossur waterval

Lake above the ocean

Typische Faröerse huisjes met grasdaken

Kirkjubøur: waarin het oudste nog steeds bewoonde houten huis ter wereld staat

Met de helikopter!

Er wonen 54.000 mensen en 70.000 schapen op de Faeröer

Herenigd met Moke na de vakantie!