Augustus in Zweden

En zo is er weer een maand in Zweden voorbij gevlogen. Ik was jarig, er raasde een storm door Scandinavië en we openden de deuren van onze 'Airbnb' weer voor bezoek uit Nederland. Dat het een leuke maand vol met leuke activiteiten was, blijkt wel uit het feit dat dat deze augustus blog pas half september verschijnt. Ik neem jullie mee terug naar augustus in Zweden!

Op vakantie in eigen land

We begonnen het eerste weekend van de maand met een lekker weekend weg. Ik zou die maandag jarig zijn, dus voor ons genoeg reden om vrijdag en maandag vrij te nemen en naar het zuiden van Zweden af te reizen voor een weekendje weg in eigen land. We begonnen vrijdag in Helsingborg. Een leuke stad aan de zee waar we heerlijk hebben rondgewandeld door het mooie centrum, van het uitzicht over de stad hebben genoten vanaf een heuvel en lekker relaxten met koffie en later een ijsje. Eind van de middag reden we door naar Söderåsens National Park. Daar zouden we de komende twee nachten kamperen en te voet het nationale park verkennen. Vanaf de parkeerplaats hoefden we slechts een klein kwartiertje te wandelen tot we bij een kampeerspot aankwamen. Daar had je een toilet, een aantal grillplaatsen, een enorm hok vol met hout om te hakken en verschillende grasveldjes waar je je tent kon opzetten. Meer heeft een mens niet nodig.

We zochten een mooie plek uit die grensde aan een weiland met twee koeien. Die kwamen al snel even poolshoogte nemen om te gluren wie hun nieuwe buren voor die nacht waren. We hadden een relaxte avond tussen de Zweedse gezinnetjes en single backpackers die deze mooie spot ook hadden uitgekozen voor dit weekend en doken al op tijd in onze slaapzakken. De volgende dag maakten we een prachtige wandeling door het park waarbij we werden beloond met mooie uitzichten, dromerige bospaden en de nooit ontbrekende prachtige meertjes. Halverwege de middag eindigden we weer bij onze tent waar we de rest van de dag genoten van het heerlijke weer en de reuring van de andere kampeerders.

De volgende ochtend pakten we alles weer in en reden we door naar Kullaberg, een plaatsje aan de Zuidwest kust net boven Malmö. De route leidde ons langs Klippan, het dorpje waarnaar de gelijknamige Ikeabank is vernoemd. Het dorpje bleek helaas net zo budget te zijn als de bank, dus we zijn snel weer doorgereden.

Kullaberg bleek prachtig te zijn. De rotsachtige kust torende hoog boven de zee uit en hier en daar waren steile kliffen ontstaan. Tijdens de wandeling daalden we via een touw nog helemaal af naar beneden waarna we op het ruige kiezelstrand terechtkwamen. Wat ook opvallend was op deze mooie plek was het grote aantal toeristen, waaronder veel Nederlandse toeristen. Doordat we een weekend weg waren en tussen de Nederlandse toeristen liepen, kregen we zelf ook helemaal een vakantiegevoel. En dat terwijl we in eigen land waren en overmorgen gewoon weer aan het werk zouden zijn. Grappig hoe snel dat hier gaat als we er in de weekenden op uitgaan. Net toen de eerste regendrupjes begonnen te vallen, stapten we weer in de auto op weg naar Malmö. Vanaf dat moment hebben we het een aantal dagen niet meer droog zien worden. Storm Hans deed namelijk zijn intrede. Gelukkig hadden we in Malmö een hotel geboekt en hebben we ons, na een regenachtige wandeling met Moke langs het strand met uitzicht op de brug tussen Zweden en Denemarken, met afhaalpizza in het hotel prima vermaakt.

De volgende dag was ik jarig. De dag begon met een heerlijk ontbijtbuffet in het hotel en daarna togen we in onze regenjassen naar buiten om de stad te gaan ontdekken. De stad zag er door alle omstandigheden wat treurig uit. Het goot van de regen, de harde wind had ervoor gezorgd dat er overal grote takken op de grond lagen, mensen waaiden in gigantische poncho's door de straten en op ieder plein werden evenementen afgebouwd die in de dagen daarvoor gaande waren geweest. Maar ondanks de treurige omstandigheden kon je zien dat het een mooie stad is. We gaan nog maar eens terug bij beter weer! Toen we klaar waren met de regen die inmiddels horizontaal in ons gezicht sloeg, zijn we heerlijk gaan lunchen en vervolgens naar huis gereden. De terugweg duurde wat langer vanwege wat ongelukken op de snelweg door het slechte weer en de riviertjes langs de binnenwegen bleken veranderd te zijn in kleine watervallen door de onophoudelijke regen. De avond bestond uit videobellen voor alle felicitatiewensen, dus ik voelde me best jarig!

Storm Hans

De volgende dagen stonden in het teken van storm Hans. Het was bij ons gelukkig niet zo heftig als in Noorwegen, maar het waaide toch flink en de regen viel non-stop. Het water in de baai stond zo hoog dat de bootjes de kade op waaiden. Daarnaast was het strand compleet verdwenen en was ook de zwemtrap weggewaaid. Ook alle kersen waren uit de kersenboom gewaaid, dus de kersenoogst voor dit jaar zat er helaas vroegtijdig op. Al met al viel de schade gelukkig mee en hebben we het volgende weekend alles weer netjes kunnen opruimen.

Naast het opruimen van de sporen die Hans had achtergelaten, was er gelukkig ook tijd voor leuke dingen. Martijn bracht een bezoek aan Götebörgs konstmuseum (met als hoogtepunt nota bene onze eigen Van Gogh) en we gingen voor het eerste padellen met het internationale klasje dat we gevonden hebben. Iedere zondagochtend kun je meespelen als je wilt. Geen vaste les waar je iedere week omheen moet plannen maar een optionele les waar je je iedere week voor kunt inschrijven als je wilt (en als er nog plek is). Omdat het moeilijk blijkt om in de netwerken van de Zweden binnen te dringen, hebben we onze pijlen nu maar op de andere expats hier in de omgeving gericht. Het was superleuk dus ze gaan ons (in ieder geval mij) daar nog veel vaker zien!

Stemmen vanuit Zweden

Om in november mee te kunnen stemmen tijdens de verkiezingen hebben we ons geregistreerd als kiezers buiten Nederland. We hebben een formulier ingevuld en dat inclusief kopie van ons identiteitsbewijs naar Den Haag gemaild en een paar dagen later zat ons briefstembewijs al in de brievenbus. Het stembiljet ontvangen we een paar weken voor de verkiezingen ook nog en dan kunnen we alles in de bijgesloten envelop naar Nederland terugsturen. Al met al een vrij soepel proces om vanuit hier toch gezellig mee te kunnen stemmen.

Kanoën en klunen

Een paar dagen later was het tijd voor ons volgende bezoek uit Nederland. Martine en Daan (voor wie we in juni nog naar Nederland reisden om hun bruiloft bij te wonen) kwamen op donderdagavond aan in Göteborg. De volgende dag was het al meteen tijd voor een leuk Zweeds avontuur. In een plaatsje drie kwartier verderop hadden we twee kano's gehuurd waarmee we dat weekend op pad zouden gaan. De dame van de verhuur raadde ons aan om niet het meertje direct naast de verhuur op te gaan, maar eerst 20 minuten te klunen naar een meertje verderop, omdat je vanuit dat meertje door kon naar een nog groter meer. Omdat we twee dagen de tijd hadden, leek ons dit inderdaad de leukste optie. Ik reed met de auto met daarin onze spullen en Moke naar het meertje en Martijn begon met Martine en Daan en de twee kano's naar het meertje verderop te klunen. Het waren twee grote Canadese kano's dus de spullen én Moke pasten er met gemak in. Het was de eerste keer kanoën voor Moke dus de eerste keer instappen was behoorlijk spannend, maar al snel had hij door hoe relaxt het was om door ons rond gekanood te worden. Moke had een heerlijke tijd! En wij ook, want wat het prachtig! Na een klein uurtje gevaren te hebben, moesten we het water weer uit om naar het volgende meer te klunen. Onderweg namen we nog een zak hout mee wat werd verkocht bij een huisje aan het pad naar het volgende meer zodat we die avond een kampvuur konden maken. Na een kwartiertje klunen, plonsten we het water weer in op zoek naar een mooi eiland om de nacht op door te brengen. Nadat we bij een paar eilandjes hadden aangelegd en de boel hadden verkend, werd het derde eilandje de winnaar. Een klein paradijsje met precies genoeg plek voor twee tenten. We zetten de tenten op, kookten avondeten en hadden een heerlijke avond bij het kampvuur. Een perfecte typische Zweedse zomeravond. Het feit dat je als je rondkeek over het meer op diverse eilandjes rookpluimpjes van andere groepjes mensen omhoog zag komen, maakte het extra idyllisch.

De volgende ochtend werden we wakker met enkel het geluid van kabbelend water en fluitende vogels. Na een heerlijk ontbijtje sprongen we weer in de kano om het meer verder te verkennen. Na een klein poosje varen legden we aan bij een nieuw eilandje waar we koffie hebben gedronken, spelletjes hebben gespeeld en lekker hebben geluncht. Vervolgens begonnen we aan de terugreis die weer bestond uit kanoën en klunen. We sloten de trip af met fika bij een tentje in de buurt van de kanoverhuur. Het was een heerlijke trip! Die avond gingen we naar Göteborg waar we lekker drankjes hebben gedronken en nog eens hebben geproost op het kersverse bruidspaar. Ook zondag gingen we naar de stad zodat Daan nog wat laatste dingen kon kopen ter voorbereiding op zijn kampeertrip van de komende dagen. We lunchten heerlijk in de zon op het terras en lieten Daan en Martine de stad zien. Toen we eind van de middag weer thuiskwamen, maakten we wat eten klaar en namen we Daan en Martine mee naar onze favoriete spot in de buurt: Särö Västerskog. Hier hadden we een heerlijke picknick op de rotsen met uitzicht over de zee. De perfect manier om dit heerlijke weekend af te sluiten.

De volgende dag moesten Martijn, Martine en ik gewoon weer aan het werk. Daan had nog een weekje vrij en ging lekker met een tentje op de rug het bos in. Van maandag tot en met donderdag heeft hij een aantal etappes van de Bohusleden, een lange wandeling dwars door Zweden, gelopen. Hij heeft pootafdrukken van elanden gezien, slangen gespot, gezwommen in de meertjes, paddenstoelen geplukt en is lek geprikt door heel veel muggen, oftewel: het was een typisch Zweeds avontuur. Wij en Martine vermaakten ons na werktijd met spelletjes, een bezoekje aan Slottskogen (het stadspark van Göteborg met gratis dierentuin waar alle dieren 's avonds al op stok bleken te zijn maar er gelukkig nog wel wilde reetjes rondscharrelden), een potje minigolf (enorm populair bij de Zweden) en drankjes op het terras. Donderdag nam Martijn na een dagje op kantoor een stinkende Daan mee naar huis en waren we weer compleet. Precies op tijd want de volgende ochtend stond er nog meer bezoek op de stoep: ook Irene was inmiddels gearriveerd vanuit Nederland!

Nog meer bezoek uit Nederland

We luidden het weekend die vrijdagmiddag in stijl in met fika en spelletjes op één van onze favoriete fika spots in de buurt. Daan bestelde een lekkere morotskaka (carrot cake), maar de frosting bovenop de taart smaakte helaas naar ui. Waarschijnlijk had er een hartig baksel in de buurt gestaan en was de taart per ongeluk naar ui gaan smaken. Toen Daan er wat van zei tegen de serveerster bleek maar weer eens dat de Nederlandse en Zweedse cultuur op bepaalde punten echt wel van elkaar verschillen. Het meisje werd een beetje nerveus, zei dat de taart in principe niet naar ui zou moeten smaken en benadrukte nog even dat zij de taart zelf niet gebakken had. Daarna verdween ze snel weer naar de keuken (zonder een oplossing aan te bieden). De Zweden aan het tafeltje naast ons die ook twee stukjes van dezelfde taart op tafel hadden staan en al met vertwijfelde blikken wat eerste hapjes hadden gehad en dit gesprek met de serveerster niet hadden kunnen missen, deden echter ook alsof hun neus bloedde. De frosting werd van het taartje afgewipt en op het schoteltje achtergelaten terwijl de rest van de taart netjes werd opgegeten. De confrontatie met de serveerster aangaan, was voor hen absoluut geen optie. Ook Daan moest dus maar gewoon dealen met zijn lot.

Die avond gingen we na een heerlijke door Daan bereide maaltijd naar de bioscoop in Göteborg. De dames kozen voor de Barbiefilm, de heren voor Oppenheimer. Bij terugkomst in de parkeergarage bleken we helaas opgesloten te zitten, omdat de garage maar tot 12 uur open was. Na wat verwarrende Zweedse en Engelse telefoontjes die Daan en ik zonder het van elkaar door te hebben parallel aan elkaar hadden gevoerd, kwam er na een klein kwartiertje een beveiliger onze kant op die ons alsnog uit de garage liet.

Die zaterdag was het een vrij regenachtige dag, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik was tijdens de ochtendwandeling met Moke naar het kleine bakkerijtje in de wijk gelopen voor wat heerlijk vers brood en zoete broodjes dus we startten die dag rustig op met een heerlijk laat ontbijt. Die middag gingen we padellen. Populair onder de Zweden en inmiddels ook bij ons. 's Avonds zorgden wij voor een Zweedse maaltijd (bestaande uit potatismos (aardappelpuree), Zweedse balletjes en wortels en als toetje smulpaj med vaniljsås) waarna we veel spelletjes speelden, veel drankjes dronken en veel snacks aten.

De volgende dag namen we onze gasten mee op een tour door de archipel. Na een kort bezoek aan de dierenarts omdat Moke nogal raar deed nadat hij naar een wesp had gehapt en in zijn bek was gestoken (gelukkig bleek alles goed te zijn), namen we de ferry naar het eiland Styrsö. Daar maakten we een prachtige wandeling. De vraag van Irene of hier ook eekhoorns leefden werd een minuut later beantwoord met drie eekhoorns die letterlijk uit de lucht vielen en daarna weer onhandig de boom in probeerden te klimmen. Na een heerlijke lunch bij ons stamrestaurant op het eiland namen we de ferry naar Brännö om via een mooie wandeling over te steken naar het eiland Galterö waar we tussen de schapen onze wandeling door het prachtige natuurgebied vervolgden. Eind van de dag namen we moe maar voldaan weer de ferry terug naar huis, het was een mooie dag!

De volgende ochtend vroeg bracht ik Martine en Daan weer naar het vliegveld. Wij gingen weer aan het werk en Irene vertrok naar Göteborg met een lijstje tips van ons op zak. Die avond wandelden we nog met Irene naar de pier net buiten ons dorp en vermaakten we ons met de B&B vol liefde reünie (ja, ook vanuit Zweden heb ik dat op de voet gevolgd!). De volgende ochtend maakte Irene een mooie wandeling door ons favoriete bos en namen Martijn en ik een extra lange lunchpauze zodat we naar Sisjön konden gaan voor een lunchwandeling en picknick aan het meer. Eind van de middag bracht ik Irene naar het vliegveld en zat het bezoek er weer op. Het was fantastisch om ze langere tijd bij ons in huis te hebben, te laten zien waar we wonen en ze voor even mee te nemen in ons Zweedse avontuur!

Op bezoek in Nederland

Lang hoefden we ons niet te vervelen, want twee dagen later vertrokken ook wij weer naar Nederland. De tweede bruiloft van deze zomer stond op de planning en traditiegetrouw gingen we tijdens onze week in Nederland ook weer op kraambezoek. Je leest alles over onze week in Nederland en onze vakantie in Noorwegen (die een paar dagen later alweer op de planning stond) in de blog van september. Maar eerst nog even terug naar de mooiste foto's van Augustus.

Söderåsens National Park

Kullaberg

Moke had ook wel zin in zo'n lekkere Espresso Martini

Veilig op het land checken of de lekke kano nog te redden viel (dit bleek niet het geval te zijn)

De rust is weer wedergekeerd na storm Hans

Zweedser wordt het niet: worstjes grillen op een kampvuur

Zoek de eekhoorn!

Genieten van het uitzicht op Gälterö

Tijd voor fika bij Systrarna Werner!